صندوق طلا چیست؟ معرفی ۱۰ صندوق برتر سرمایه‌گذاری طلا

خرید و فروش فیزیکی طلا یکی از قدیمی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا است. این روش چون عموماً به قصد حفظ دارایی فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد شاید حس مدیریت و تملک کامل را القاء می‌کند. اما نگهداری طلا بصورت فیزیکی خطرات بسیاری به همراه دارد. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که صندوق طلا چیست و چرا یکی از امنترین روش‌های خرید و فروش و همچنین سرمایه‌گذاری در این بازار از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری صورت می‌گیرد.

صندوق‌ سرمایه‌گذاری چیست؟

برای شروع بهتر است بدانیم اصولاً صندوق سرمایه‌گذاری چیست و چگونه ایجاد می‌شود. در گذشته افراد به قصد یک سرمایه‌گذاری مشترک مثل خرید خانه یا تجهیزات با یکدیگر شریک می‌شدند. پس از آن هر شخص باتوجه به سهم خود، شامل سود یا زیان آن سرمایه‌گذاری می‌شد. حال در این بین اگر یکی از شرکاء نقش مدیریت یا برنامه‌ریزی این فرآیند را داشت ممکن بود مبلغ جداگانه‌ای نیز دریافت کند. ایجاد چنین اتحادی نیازمند اعتماد بین سرمایه‌گذاران بود. اما امروزه با گسترش بازارهای مالی چنین سرمایه‌گذاری های مشترک رنگ و بویی متفاوت پیدا کرده است و باعث ایجاد صندوق های سرمایه گذاری شده است.

مزیت صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

با گسترش بازارهای مالی افراد گزینه های مختلفی جهت سرمایه گذاری پیش روی خود دارند. بنابراین اکثر سرمایه گذاران تمایل به تقسیم سرمایه خود در بازارهای مختلف دارند. از طرفی هر سرمایه گذار به دنبال بیشترین سود می گردد و به همین دلیل ممکن است نیاز شود از یک سرمایه گذاری اشتراکی به سرعت خارج شوند و وارد سرمایه گذاری دیگری شوند. این اتفاق در سرمایه گذاری های شراکتی سنتی قابل انجام نبود. شاید مهمترین وجه صندوق های سرمایه گذاری مدرن امنیت آنهاست. این صندوق ها توسط نهادهای مالی رسمی مثل سازمان بورس بررسی و مجوز می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود که اعتماد به سرمایه‌گذاری در این صندوق ها شکل بگیرد. اما صندوق مبتنی بر طلا چیست؟

صندوق طلا چیست

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا

صندوق سرمایه‌گذاری طلا یکی از صندوق های کالایی قابل معامله در بورس است. در این صندوق سپرده سرمایه‌گذاران صرف خرید گواهی سپرده سکه طلا و یا گواهی سپرده شمش طلا و سایر اوراق بهادار مربوطه می‌شود. در شرایط تورمی طلا همواره یکی از امنترین روش های حفط ارزش دارایی است و صندوق های سرمایه گذاری طلا این امکان را فراهم می کنند تا همه افراد با شرایط خاص خود نسبت به معامله در صندوق طلا انجام دهند.

سرمایه‌گذاری در صندوق طلا مناسب چه کسانی است؟

صندوق های طلا برای طیف وسعی از سرمایه گذاران بازار طلا کاربرد دارند. نکته قابل توجه این صندوق ایجاد شرایط خرید طلا با مبالغ بسیار کوچک نظیر ۵۰۰ هزار تومان است. در اصل شما از ۵۰۰ هزار تومان به بالا می‌توانید اقدام به خرید واحدهای صندوق نمایید در حالیکه در بازار فیزیکی طلا این امکان وجود ندارد.

مزایای صندوق طلا

شاید بپرسید مزیت صندوق های طلا چیست؟ صندوق‌های طلا امکان سرمایه‌گذاری با هر مبلغی را به شما می‌دهند. در این صندوق ها امنیت دارایی شما بعهده بورس کالاست و نگرانی بابت سرقت دارایی خود را نخواهید داشت. همواره می‌توانید دارایی خود را به وجه نقد تبدیل کنید و نهایتا ظرف ۳ روز کاری مبلغ آن به حساب شما واریز می‌گردد. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در صندوق های طلا معاف از مالیات بوده و این موضوع باتوجه به شرایط امروز کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. در کنار تمام این مزایا وجود مدیریت حرفه‌ای در چینش دارایی‌های صندوق حائز اهمیت است.

برای معامله صندوق طلا به چه چیزی نیاز دارم؟

شما کافیست در سامانه سجام ثبت نام کنید و کد بورسی خود را از یک کارگزاری زیر نظر سازمان بورس دریافت نمایید. صندوق‌های طلا در سایت بورس مانند یک سهام عادی معامله می شوند و به آنها صندوق ETF قابل معامله در بورس گفته می‌شود.

ارزش واقعی طلای موجود در صندوق چقدر است؟

صندوق های سرمایه گذاری به قسمت های کوچکتری بنام واحد (Unit) تقسیم می شوند. در صندوق های سرمایه گذاری پایان هر روز ارزش واحدهای صندوق پس از کسر هزینه‌های آن با عنوان NAV ابطال در تابلو نماد اعلام می‌گردد. با مشاهده قیمت و NAV ابطال آن می‌توانید حباب هر واحد را تخمین بزنید. کافیست صندوقی انتخاب کنید که معادل یا کمتر از NAV ابطال معامله می‌شود. شاید تنها ضعف این صندوق ها برای دارندگان واحد صندوق، احتمال پایین آمدن قیمت معامله نسبت به ارزش ابطال آن باشد. البته این موضوع همزمان می‌تواند برای خریداران یک مزیت حساب شود و فرصت خرید بهتری را ایجاد کنید.

ساعت انجام معاملات در بورس

در حال حاضر معاملات صندوق طلا در بازار سرمایه از ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۲:۰۰ مرحله پیش گشایش و سفارش‌گیری است و شروع معاملات از ساعت ۱۳ الی ۱۶ خواهد بود.

 

صندوق‌های طلا چه دارایی ‌‌هایی نگهداری می‌کنند؟

این صندوق‌ها تابع یک سری قوانین هستند و لازم است حداقل ۷۰٪ و حداکثر ۹۰٪ از پرتفوی خود را به گواهی سپرده سکه، سلف سکه، گواهی سپرده شمش طلا و سایر ابزارهای مبتنی بر دارایی‌های طلا تخصیص می‌دهند. مابقی سرمایه صندوق نیز در دارایی‌های بدون ریسک مثل سپرده بانکی یا اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌گردد.

برترین صندوق‌های طلا

صندوق‌های طلا قابل معامله طلا در حال حاضر بصورت ETF و در بورس مورد معامله قرار می‌گیرند. در اصل همانند سهام عادی از  طریق کد آنلاین بورسی می‌توان آنها را معامله کرد.
لیست صندوق های طلا

سوالات متداول

آیا سود صندوق طلا تضمینی است؟

بازدهی صندوق‌های طلا بر اساس تغییرات بازار تعیین می‌شود و این صندوق‌هاسود تضمین شده‌ای ندارند. همانند خرید سکه و طلا.

نوسانات صندوق‌های طلا چقدر است؟

محدوده نوسان صندوق‌های طلا در طول روز معاملاتی ۱۰٪ تعیین شده است.

نحوه پرداخت سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا چگونه است؟

عموما صندوق های طلا سود دوره ای پرداخت نمی‌کنند و سود آنها از طریق افزایش قیمت واحدهای صندوق تعیین می‌شود.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید